آموزشگاه مهر معلم

همه چیز درباره‌ی آزمون ورودی مدارس تیزهوشان

سالانه دانش‌آموزان برتر و ممتاز مدارس برای ورود به مدارس تیزهوشان در دوره‌های متوسطه اول (هفتم) و متوسطه دوم (دهم) رقابت کرده و کسانی که آمادگی کافی برای پاسخ به سوالات آزمون تیزهوشان را داشته امکان ورود به این مدارس را خواهند داشت. در این مقاله قصد داریم روش های آمادگی برای آزمون تیزهوشان را ذکر و نحوه‌های ورود به مدارس تیزهوشان را بررسی کنیم.

هدف از برگزاری آزمون‌های ورودی استعدادهای درخشان چیست؟

تلاش مدارس تیزهوشان در فراهم کردن بستری آموزشی با سطح علمی بالاتر از مدارس عادی، به‌کارگیری دبیران برتر، فراهم کردن امکانات آموزشی مانند آژمایشگاه مجهز، کتابخانه و… می‌باشد تا دانش‌آموزان برتر فضایی برای به چالش کشیدن خود و استفاده از امکاناتی درخور داشته باشند.

ثبت‌نام در آزمون ورودی تیزهوشان برای تمام دانش‌آموزان مجاز است و درصورت آمادگی برای آزمون و پاسخ به سوالات و دریافت نمیره مد نظر مدارس امکان ادامه تحصیل در مقاطع جدید در در مدارس تیزهوشان را خواهند داشت. از آن‌جایی که رقابت در آزمون‌های ورودی تیزهوشان به دلیل سوالات تحلیلی سنگین کمی دشوار است صرفا مطالعه دروس برای دانش‌آموزان کافی نخواهد بود. با وجود اینکه اولین شرط برای تحصیل در مدارس تیزهوشان هوش و استعداد درخشان است اما تلاش برای موفقیت در آزمون با آنچه در ذهن افراد است کاملا متفاوت است.

چطور برای آزمون ورودی تیزهوشان آماده شویم؟

اولین و مهم‌ترین موضوع در مطالعه دروس توجه به مشخصات فردی است و ساعات و نوع مطالعه خود را در نظر گرفته و بر اساس آن شروع به درس خواندن کرد. در ابتدا نیاز به برنامه‌ریزی اصولی و مناسب برای هر درس است که بر اساس توانایی و شخصیت می‌توان توسط خود فرد و یا مشاور تحصیلی ترتیب داد. مطالعه با برنامه‌ریزی باعث می‌شود هدفمند درس خواندن را آغاز کرد و به ابعاد دیگر زندگی نیز پرداخت؛ با داشتن برنامه‌ای اصولی می‌توان زمان کمتر اما پر بازده‌تری را به درس خواندن و آمادگی برای آزمون استعدادهای درخشان اختصاص داد.

از دیگر نکات حائز اهمیت در آزمون ورودی تیزهوشان آمادگی برای نوع آزمون نیست هست؛ علاوه بر اینکه سوالات تستی بوده و دانش‌آموزان و متقاضیان ورود به مدارس استعدادهای درخشان نیاز به آمادگی برای آزمون و سوالات تستی درسی را داشته و علاوه بر نیاز به یادگیری نحوه پاسخ به سوالات تستی؛ نیاز به آشنایی با سوالات هوش و آمادگی برای این دسته از سوالات نیز دارند. با پاسخ دادن به سوالات هوش که عمدتا بر پایه ریاضی و علوم هستند تراز امتحانی (نمره کل) بالا رفته و امکان قبولی بالاتر می‌رود.

برای پاسخ به سوالات هوش، مطالعه دروس ریاضی و علوم باید به صورت جزئی . دقیق صورت گرفته و استفاده از کمک دبیر و راهنما در این بخش نیز بسیار کاربردی خواهد بود؛ علاوه بر آن نیاز به یادگیری تکنیک‌های تست‌زنی و آموزش اصولی آن نیز هست.

استفاده از منابع نیز امر مهمی است و انتخاب صحیح و هوشمندانه منبع از نکاتی است که باید به آن بسیار توجه کرد. بهترین منبع برای مطالعه برای آزمون ورودی استعدادهای درخشان  کتب درسی پایه است اما استفاده از کتب کمک درسی نیز می‌تواند بسیار کاربردی باشد تا هم با نوع سوالات و هم تست زنی آشنا شد. انتخاب کتب صحیح بسیار مهم است تا سطح سوالات اولا از آسان به سخت باشد تا شما را برای آشنایی با فضای امتحانی محیا کرده و در وهله دوم هم با سوالات ساده و هم سخت‌ترین سوالات آشنا شد.

در نظر داشته باشید که مطالعه دروس عمومی نظیر فارسی و دینی نیز بسیار مهم است و تنها به دلیل عدم آشنایی با تست‌های فارسی و دینی و یا سهل انگاری نباید از این دسته نیز غافل شد.

بهترین کتاب کمک درسی برای آمادگی در آزمون ورودی استعدادهای درخشان

در این بخش بهترین کتاب‌های کمک درسی برای آمادگی آزمون تیزهوشان را معرفی و بررسی کرده تا پیش‌زمینه‌ای برای خرید کتاب مناسب را ایجاد کنیم.

  1. کتاب استعداد تحلیلی (هوش غیرکلامی) و استعداد تحلیلی (هوش کلامی) قلمچی

این کتاب توسط هیئت مولفان کانون تامین شده و این دو کتاب مکمل یکدیگر می‌باشند. در کتاب استعدا تحلیلی سوالات هوش نظیر یافتن شکل ناهماهنگ، الگویابی، جایگاه نقاط و شکل، تجسم فضا و پرسش‌هایی ترکیبی است و دومین کتاب حاوی سوالات هوش ادبی و زبانی، هوش ریاضی و منطق، هوش سرعت عمل و تمرکزو در نهایت چهار آزمون جمع‌بندی  می‌باشد.

  1. کتاب هوش مولتیپل ششم به هفتم خیلی سبز

مولفین این کتاب بهنام بناپور و سعید هادیان بوده و کتاب حاوی فصل‌هایی نظیر هوش تصویری-فضایی، هوش کلامی-زبانی، هوش منطقی، هوش ریاضی، هوش فنی-مکانیکی، استعداد تحلیلی، کفایت داده‌ها، هوش واگرا و هوش هیجانی است.

  1. کتاب هوش فرازمینی ET پنجم و ششم گامی تا فرزانگان

این کتاب توسط علی قصاب تالیف شده و از کاملترین کتب در زمینه آموزش استعدادهای درخشان ششم به هفتم می‌باشد. این کتاب هوش زبانی، شهودی، ریاضی، طبیعی، استعداد  دقت و تمرکز را بررسی و در اخرین ویرایش خود به بیش از 285 مبحث با 4000 تست پرداخته است.

  1. کتاب آموزش هوش و استعداد غیرکلامی مهروماه

مولفین این کتاب، بهنام بناپور و نیما نام آوری کتاب را با دو بخش الگوها و تیپ‌ها تشکیل داده‌اند. در قسمت اول الگوهایی ارائه شده و برای پاسخ به سوالات استعداد تحلیلی مورد استفاده قرار می‌گیرد. قسمت دوم نیز سوالاتی از آزمون‌های استعداد تحلیلی طرح شده و توضیحات در قالب  تیپ‌ها و زیر تیپ‌ها ارائه شده است.

  1. کتاب هوش و استعداد تحلیل ششم ابتدایی اندیشمند

کتاب شامل تست‌هایی برای به چالش کشیدن هوش کلامی و غیرکلامی دانش‌آموزان پایه ششم می‌باشد. برای بخش هوش کلامی نیاز به توانایی ذهنی برای درک زبان بوده و برای پاسخ به سوالات هوش غیرکلامی باید ارتباط معنادار بین تصاویر، الگوهای خاص و حجم‌ها را درک کرد.  کتاب نیز به کوشش مصطفی باقری تالیف شده است.

  1. کتاب سنجش هوش و استعداد ششم IQ گاج

کتاب IQ توسط مولفان: غلیرضا مزرعتی، سیدعلی حسینی و مهدی پورطلب روشنده تالیف شده و از سه بخش برای آشنایی و تسلط به سوالات هوش زبانی، استدلال غیرکلامی . استعداد تحلیلی همراه با درسنامه و سوالات اتسعداد تحلیلی آزمون‌های دوره گذشته می‌باشد.

  1. کتاب 1000 تست استعداد تحلیلی ششم و نهم تیزهوشان مهروماه

مصطفی باقری با تالیف این کتاب سعی در تقویت هوش غیرکلامی و پرورش استعداد  تحلیلی دانش‌آموزان داشته و با ارائه راهنما به و حل مثال‌های گوناگون الگویی برای پاسخ به سوالات برای دانش‌آموزان ارائه کرده و همچنین در پایان کتاب نیز پاسخنامه کاملی ارائه داده است.

  1. کتاب هوش کمپلکس پنجم و ششم دبستان مهروماه

از کامل‌ترین کتب برای شرکت در آزمون می‌توان به این کتاب اشاره کرد که برای دانش‌آموزان مقاطع پنجم و شش ابتدایی طراحی شده و به پرورش تمامی زوایای هوش دانش آموز می‌پردازد.

دبیر برای آمادگی در آزمون ورودی تیزهوشان

ممکن است مایل به استفاده از راهنمایی دبیرهای خبره آمادگی برای آزمون‌های ورودی باشید و یا در نظر داشته باشید تا با کمک دبیر مدارس تیزهوشان خود را برای آزمون‌ها آماده کنید. آموزشگاه مهرمعلم با افتخار با دبیرهای مجرب و بسیار با تجربه همکاری کرده و خدمات زیادی به بسیاری از دانش‌آموزان متقاضی برای ورود به تیزهوشان ارائه کرده و استعدادهای درخشان زیادی را پرورش داده است. برای مشاوره رایگان واطلاع از قیمت‌ها، تعیین سطح و بهره‌گیری از خدمات آموزشگاه مهرمعلم می‌توانید به واتساپ شماره 09367300230 پیام ارسال کرده و یا با خط ثابت 02188439041 تماس حاصل فرمایید. تمامی خدمات آموزشگاه مهرمعلم با پشتوانه سال‌ها سابقه مدیریت و دبیران بوده و تضمین شده است.

admin
نویسنده
admin

نظر خود را بگذارید