آموزشگاه تدریس خصوصی مهر معلم

استراتژی انتخاب رشته دانشگاهی: هدف گذاری برای موفقیت شغلی و تحصیلی

انتخاب رشته دانشگاهی از دسته تصمیمات مهم و تاثیرگذاری است که در زندگی حرفه‌ای و تحصیلی رخ می‌دهد.باید در نظر داشت که که انتخاب رشته فرایندی است بسته به علایق، استعدادها، اهداف حرفه‌ای و شخصی شما دارد. در این مقاله سعی داریم نکات مهم برای انتخاب رشته دانشگاهی را ذکر کرده و همچنین چشم‌اندازی نیز ایجاد کنیم تا شرایط برای تصمیم‌گیری فراهم باشد.

فاکتورهای لازم برای انتخاب رشته دانشگاهی

آموزشگاه مهر معلم

1.اهداف حرفه‌ای

بررسی اهداف شما در زندگی شغلی و تحصیلی و در نظر گرفتن تصویری دقیق از آینده و تمام پیامدهای خوب و بد انتخاب شما و سنجش آن‌ها من جمله بررسی امکانات شغلی، مسیرهای حرفه‌ای اینده، بازار کار، احتمال رضایت شخصی و موفقیت شما نیز بخشی از آن است.

2.علایق شخصی

شناخت کافی از خود و علم بر علایق شخصی و تمایلات در زمینه‌های مختلف باعث می‌شود با دیدی بهتر دست به انتخاب رشته‌ای که هماهنگ با روحیات و افکار شماست زده و در نتیجه در آینده احتمال جلب رضایت و موفقیت بیشتری در شما وجود دارد.

3. استعدادها و توانمندی‌ها

ارزیابی استعدادها و توانمندی‌های خود نیز از جمله مواردی است که باید به آن توجه داست. اگر به حوزه خاص، برای مثال هنر و یا ریاضیات علاقه دارید در نتیجه امکان انتخاب رشته دانشگاهی مرتبط با این علاقه نیز از موارد حائز اهمییت است.

4. تحقیقات و مشاوره

مطالعه در رابطه با رشته‌ها و دوره‌های مختلف دانشگاهی و مشورت با مشاورین، اساتید و فارق‌التحصیلان این رشته دید بهتری نسبت به رشته‌های مد نظر خود خواهید داشت. در آموزشگاه مهرمعلم نیز تیم مشاوران باتجربه ما آماده ارائه مشاوره در زمینه‌های تحصیلی هستند.

5. فرصت‌های شغلی

بررسی فرصت‌های شغلی آینده برای رشته‌های مختلف و در نظر گرفتن بازار کار در حداقل 10 سال پیش رو، مشاغل مرتبط، علاقه به شغل و میزان درآمد همگی از مواردی هستند که در نظر گرفتن آن‌ها تصمیم‌گیری را هوشمندانه‌تر می‌سازد.

6. شرایط مالی و زمانی

بدیهی است که در نظر گرفتن امکانات مالی شما برای پرداخت هزینه‌های تحصیلی و در نظر گرفتن آن‌ها با توجه به استمرار چند ساله در پرداخت آن و مدت زمان مورد نیاز برای تحصیل برای انتخاب مورد مناسب موضوع مهمی هستند

7. تعادل میان علاقه و اشتیاق

برقراری تعادل بین رشته و میزان اشتیاق شما به درس، مباحث، تلاش برلی پیشرفت در این مسیر و… همگی امکان رشد و پیشرفت شما را افزایش می‌دهند.

با در نظر گرفتن این موارد و حتی تهیه لیست از رشته‌های مورد علاقه با استفاده از این روش می‌توانید به سادگی امکان رشد و پیشرفت خود را فراهم سازید.

بازار کار رشته‌های دانشگاهی در حال حاضر

همانطور که در بین موارد نیز ذکر شد؛ انتخاب رشته دانشگاهی که بازار کار بیشتری دارد آینده شغلی و مالی شما را تضمین کرده و اطمینان خاطر به شما می‌بخشد. در این بخش قصد داریم رشته‌های دانشگاهی که در حال حاضر بازار کار خوبی دارند را معرفی کرده تا هم ذهنیتی از آن پیدا کرده و هم با شناخت رشته‌ها و تطابق با دیگر فاکتورهای مورد نیاز تصمیم بگیرید.

1. مهندسی نرم‌افزار

با توجه به رشد فناوری و نیاز به توسعه نرم‌افزارهای مختلف؛ مهندسان نرم‌افزار در بازار کار بسیار پردرآمد و پویا هستند.

2. علوم پزشکی

رشته‌های زیرمجموعه علوم پزشکی مانند پرستاری، پزشکی، دندان پزشکی، دامپزشکی، بهداشت عمومی و… همگی از رشته‌هایی هستند که نیاز به تخصص حرفه‌ای دارند و به طور معمول در جوامع همیشه بازار کار مناسبی دارند.

3. مهندسی برق

با پیشرفت تکنولوژی و نیاز به توسعه سیستم‌های برقی مهندسان برق همواره درخواست‌های زیادی در بازار کار دارند.

4. مهندسی مکانیک

مهندسان مکانیک به طراحی و توسعه ماشین‌آلات و تجهیزات مشغول هستند و در انواع صنایع؛ حتی با گذر زمان جایگاه خاص خود را دارند.

5. علوم کامپیوتر

به طور کل در دنیای امروز تخصص در حوزه‌هایی نظیر شبکه کامپیوتری، امنیت اطلاعات و توسعه وب همگی دارای بازار کاری فعال و پر درآمد هستند.

6. حقوق

حوزه حقوق و جزا نیازمند دانش و تخصص در علم قضاوت و آشنایی با قوانین است و حضور وکلا و متخصصان حقوقی در بازار کار همیشه ارزشمند تلقی می‌شود.

7. مدیریت

شاخه‌های مختلف مدیریت؛ از جمله مدیریت تجاری، مدیریت پروژه و مدیریت منابع انسانی و… همگی دارای بازار کار گسترده‌ای هستند.

8. مهندسی شیمی 

در زمینه‌های صنایع شیمی، داروسازی، پتروشیمی و… نیز نیاز به متخصصین و مهندسین شیمی بسیار بالا است.

9. علوم داده

با توسعه علوم داده و افزایش حجم داده‌ها؛ تخصص در این زمینه باعث دسترسی به مشاغل جذاب، متنوع و بازار کاری متنوع خواهد بود.

10. رشته‌های مرتبط با محیط زیست

اهمیت و حفظ محیط زیست و منابع طبیعی روز به روز افزایش یافته و رشته‌هایی نظیر مهندسی محیط زیست و… دارای اهمییت بسیاری هستند و تخصص در این زمینه بسیار ارزشمند است.

در نهایت انتخاب شما نه فقط بر اساس منطق و نه فقط بر اساس سلیقه؛ بلکه با ایجاد تعادل بین این دو نتیجه صحیحی را در بر خواهد داشت. با مشخص شدن اهداف بلند مدت عملکرد شما نیز بهبود خواهد یافت و براساس اهداف خود برای شرکت در آزمون سراسر آماده خواهید شد.

برای اطلاع از کلاس‌های آموزشگاه مهرمعلم، دبیرها، مشاوره رایگان برای تعیین اشکالات درسی و یا ارتباط با مشاوران تحصیلی ما کافیست با شماره 02188439041 تماس حاصل فرموده و یا به شماره 09367300230 پیام دهید.

admin
نویسنده
admin

نظر خود را بگذارید